Dalsze szlaki. TLK „Karpaty”

 

W ubiegłym roku trwała między mną a twórcą Pomorskiego projektu poetyckiego  gorączkowa wymiana zdań, dotycząca położenia dwóch stacji na trasie z Sopotu do Zakopanego. Została ona udokumentowana w drugim (po „zerowym”) numerze almanachu „Pantografu”. W naszej dyskusji chodziło o dokładny kilometraż przystanku w Suchej Beskidzkiej Zamku oraz o stację Tunel. Na tej  drugiej co prawda nasz pociąg („Witkacy”) nie miał się zatrzymywać, ale ze względu na historyczną rolę Tunelu, Piotr chciał wiedzieć, jak oznaczyć stację na szlaku.

Ja zaś ucieszyłem się bardzo z zaufania, jakim mnie obdarzył i zabrałem się do roboty. Przeszukałem archiwalny sieciowy rozkład jazdy (słynną „cegłę”) z okresu czerwiec 1985 – maj 1986, by ustalić numery linii, którymi mieliśmy jechać na południe. Ale niestety, jak na żółtodzioba przystało, popełniłem podczas pracy kilka błędów. Zdziwiony tym, że internetowa wyszukiwarka połączeń kolejowych nie może znaleźć stacji „Sucha Beskidzka Zamek” i pomyślawszy, że może akurat trwa przebudowa linii na tym odcinku, postanowiłem ją odszukać w starych rozkładach. I wkrótce skonsternowany stwierdziłem, że i w mojej „cegle” nie ma śladu po takiej stacji. Sprawa zaczęła się robić tajemnicza. Najprostsze wyjaśnienie bardzo późno przyszło mi do głowy. Raz jeszcze spojrzałem na kalendarz, a później na okładkę sieciowego rozkładu jazdy  i zrozumiałem, że pomiędzy 1986. a 2018. rokiem to i owo mogło się zmienić w Polsce nawet w PKP, które słynie co prawda z konserwatywnej postawy w pewnych kwestiach dotyczących ruchu pociągów osobowych, ale  przecież także wprowadza  zmiany w sieci kolejowej. Ponieważ czytało się (i oglądało) parę dzieł związanych z Sherlockiem Holmesem, drogą dedukcji do doszło się do wniosku, że   Sucha Beskidzka Zamek leżeć musi niedaleko dawnej stacji Sucha Beskidzka i obliczyło, że poszukiwany przystanek powinien leżeć ok. 68 kilometrów od Krakowa Głównego. To była pomyłka, ale na szczęście nieznaczna. Dzisiaj już wiem (Piotrze, notuj!), że z Krakowa do Suchej Beskidzkiej jest właśnie 68 km, a do Zamku dokładnie 2,54 km dalej, czyli razem 70,54 km trzeba doliczyć do ubiegłorocznego kilometrażu. Następna stacja, czyli Maków Podhalański, leży 6 km za Suchą Beskidzką Zamkiem. Z Makowa do Chabówki pociąg przemierza 27 km, do Nowego Targu następne 23 km, stamtąd do Poronina 15 km i ostatni odcinek do Zakopanego to już tylko 6 km. Uff!

Ze stacją Tunel niemal sobie nie poradziłem. Po długotrwałych poszukiwaniach w literaturze historycznej i źródłach kolejowych oraz po kilku kryzysach nerwowych zdołałem jednak niemal nadludzkim wysiłkiem ustalić, ze legendarny przystanek (i miejsce strategiczne!) znajduje się zaledwie 52 km przed Krakowem Głównym (Piotrze, zanotuj raz jeszcze!). Ze wstydem przyznam, że w ubiegłym roku zupełnie zapomniałem, by zajrzeć na stronę internetową Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej. Mój wstyd powiększa jeszcze zdumienie. Jak mogłem zapomnieć o tej bazie, którą poznałem kilkanaście lat temu i tak często wykorzystywałem w prywatnych eksploracjach zapomnianych linii?! Greenhorn, jako żywo.

W tym roku, przygotowując kilometraż pociągu pospiesznego „Karpaty”, stację Tunel zaznaczyłem w nim dopiero po powrocie z wyprawy do Krynicy Zdroju. Jest to 680. kilometr szlaku, licząc od Gdyni Głównej. Dodam, że przez Tunel przejechaliśmy nad ranem w całkowitych ciemnościach, podobnie zresztą jak w roku ubiegłym. Ale radość była.

Więcej czasu zmitrężyłem nad zagadką Tarnowa. Wyszukiwarka połączeń podawała różne odległości od Krakowa, w zależności od dnia i godziny, w których wpisywało się polecenie wyszukania dystansu. Jako punkt odniesienia wziąłem więc ponownie archiwalny rozkład i obliczyłem, że z Gdyni do Krynicy będzie to 952 km. Strona internetowa potwierdziła ten wynik. Jednak w Tarnowie brakowało niekiedy 10 km licząc od Krakowa. Okazuje się, że w niektóre dni (od grudnia ubiegłego roku do marca tego roku) pociągi osobowe z Krakowa jadą tam krótszą trasą przez Płaszów i Podłęże.  Nasz pociąg wybrał dłuższy szlak przez  Nową Hutę i dopiero wtedy powrócił na trasę Podłęże – Tarnów (tam zresztą chyba wciąż trwa  kilkuletnia przebudowa węzła). Znalazłem więc wyjaśnienie.

I już chciałem spocząć na laurach, ale wtedy Piotr zapytał, gdzie podziały się nie istniejące względem starszych rozkładów jazdy dwa kilometry, brakujące do 954, wykazanych na trasie z Gdyni do Krynicy?  Zakląłem szpetnie, tak jak nauczył mnie tego Książę Pan z filmu animowanego i oddałem się kolejnym poszukiwaniom. W ich efekcie ustaliłem, że w roku 1987 podczas elektryfikacji linii w Krynicy zmieniono profil jej końcowego odcinka, a potem zlikwidowano leżący w jego obrębie  przystanek Krynica Wieś. Chyba mi się udało. Proszę o wybaczenie, że tyle to trwało, ale mam słaby wzrok, toteż z północy niewyraźnie widzę trasy kolejowe w Polsce południowej. Poza tym jak na dotąd  końcowe odcinki naszych wypraw przemierzaliśmy w ciemnościach i w dodatku nad ranem, czyli w takich okolicznościach przyrody, gdy człowiek jest niezbyt spostrzegawczy. I to by było tym razem na tyle.

PS Cały kilometraż poniżej jako załącznik

TLK „Witkacy” 2018

Gdynia Główna 844 0 km

Gdańsk Wrzeszcz 903 17 km

Gdańsk Główny 914  21 km

Tczew 935 53 km

Laskowice Pomorskie 1027 129 km

Bydgoszcz Główna 1126 181 km

Bydgoszcz Leśna1132 185 km

Bydgoszcz Wschód 1136 189 km

Solec Kujawski 1146 203 km

Toruń Główny 1206 233 km

Aleksandrów Kujawski 1220 250 km

Kutno 1330 342 km

Łęczyca 1358 367 km

Zgierz Kontrewers 1431 392 km

Zgierz 400 km

Łódź Widzew 1444 425 km

Tomaszów Mazowiecki 1514 473 km

(Redzice)

Opoczno Południe 1540 515 km

Kraków Główny 1711 686 km

Sucha Beskidzka Zamek 1825 754 km

Maków Podhalański 1831 762 km

Rabka-Zdrój 1923 791 km

Nowy Targ 1954 816 km

Poronin 2047 831 km

Zakopane przyjazd 2016 837 km

TLK „Karpaty” 2019

Gdynia Główna 0 km odjazd 1826

Sopot 9 km

Gdańsk Oliwa 12 km

Gdańsk Wrzeszcz 17 km

Gdańsk Główny 21 km

Tczew 53 km odjazd 1913

Malbork 72 km

Prabuty107 km

Iława Główna 141 km

Działdowo 201 km

Mława 219 km

Ciechanów 251 km

Modlin 305 km

Nowy Dwór Mazowiecki 309 km

Legionowo 328 km

Warszawa Wschodnia 349 km

Warszawa Centralna 354 km

Warszawa Zachodnia 358 km

Skierniewice 420 km

Koluszki 460 km

Piotrków Trybunalski 499 km

Radomsko 544 km

Częstochowa 584 km

Koniecpol 630 km

Kraków Główny 732 km

Bochnia 770 km

Brzesko Okocim 783 km

Tarnów 810 (800) km

Tuchów 831 km

Bogoniowice Ciężkowice 846 km

Bobowa Miasto 859 km

Stróże 867 km

Grybów 871 km

Nowy Sącz 898 km

Stary Sącz 905 km

Rytro 914 km

Piwniczna-Zdrój 920  km

Łomnica-Zdrój 924 km

Wierchomla Wielka 928  km

Żegiestów-Zdrój 937 km

Muszyna 948 km

Muszyna-Zdrój 950 km

Krynica-Zdrój 959  km

(dawniej Krynica Wieś 962 km)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *