
W ubiegłym roku trwała między mną a twórcą Pomorskiego projektu poetyckiego gorączkowa wymiana zdań, dotycząca położenia dwóch stacji na trasie z Sopotu do Zakopanego. Została ona udokumentowana w drugim (po „zerowym”) numerze almanachu „Pantografu”. W naszej dyskusji chodziło o dokładny kilometraż przystanku w Suchej Beskidzkiej Zamku oraz o stację Tunel. Na tej drugiej co prawda nasz pociąg („Witkacy”) nie miał się zatrzymywać, ale ze względu na historyczną rolę Tunelu, Piotr chciał wiedzieć, jak oznaczyć stację na szlaku.
Ja zaś ucieszyłem się bardzo z zaufania, jakim mnie obdarzył i zabrałem się do roboty. Przeszukałem archiwalny sieciowy rozkład jazdy (słynną „cegłę”) z okresu czerwiec 1985 – maj 1986, by ustalić numery linii, którymi mieliśmy jechać na południe. Ale niestety, jak na żółtodzioba przystało, popełniłem podczas pracy kilka błędów. Zdziwiony tym, że internetowa wyszukiwarka połączeń kolejowych nie może znaleźć stacji „Sucha Beskidzka Zamek” i pomyślawszy, że może akurat trwa przebudowa linii na tym odcinku, postanowiłem ją odszukać w starych rozkładach. I wkrótce skonsternowany stwierdziłem, że i w mojej „cegle” nie ma śladu po takiej stacji. Sprawa zaczęła się robić tajemnicza. Najprostsze wyjaśnienie bardzo późno przyszło mi do głowy. Raz jeszcze spojrzałem na kalendarz, a później na okładkę sieciowego rozkładu jazdy i zrozumiałem, że pomiędzy 1986. a 2018. rokiem to i owo mogło się zmienić w Polsce nawet w PKP, które słynie co prawda z konserwatywnej postawy w pewnych kwestiach dotyczących ruchu pociągów osobowych, ale przecież także wprowadza zmiany w sieci kolejowej. Ponieważ czytało się (i oglądało) parę dzieł związanych z Sherlockiem Holmesem, drogą dedukcji do doszło się do wniosku, że Sucha Beskidzka Zamek leżeć musi niedaleko dawnej stacji Sucha Beskidzka i obliczyło, że poszukiwany przystanek powinien leżeć ok. 68 kilometrów od Krakowa Głównego. To była pomyłka, ale na szczęście nieznaczna. Dzisiaj już wiem (Piotrze, notuj!), że z Krakowa do Suchej Beskidzkiej jest właśnie 68 km, a do Zamku dokładnie 2,54 km dalej, czyli razem 70,54 km trzeba doliczyć do ubiegłorocznego kilometrażu. Następna stacja, czyli Maków Podhalański, leży 6 km za Suchą Beskidzką Zamkiem. Z Makowa do Chabówki pociąg przemierza 27 km, do Nowego Targu następne 23 km, stamtąd do Poronina 15 km i ostatni odcinek do Zakopanego to już tylko 6 km. Uff!
Ze stacją Tunel niemal sobie nie poradziłem. Po długotrwałych poszukiwaniach w literaturze historycznej i źródłach kolejowych oraz po kilku kryzysach nerwowych zdołałem jednak niemal nadludzkim wysiłkiem ustalić, ze legendarny przystanek (i miejsce strategiczne!) znajduje się zaledwie 52 km przed Krakowem Głównym (Piotrze, zanotuj raz jeszcze!). Ze wstydem przyznam, że w ubiegłym roku zupełnie zapomniałem, by zajrzeć na stronę internetową Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej. Mój wstyd powiększa jeszcze zdumienie. Jak mogłem zapomnieć o tej bazie, którą poznałem kilkanaście lat temu i tak często wykorzystywałem w prywatnych eksploracjach zapomnianych linii?! Greenhorn, jako żywo.
W tym roku, przygotowując kilometraż pociągu pospiesznego „Karpaty”, stację Tunel zaznaczyłem w nim dopiero po powrocie z wyprawy do Krynicy Zdroju. Jest to 680. kilometr szlaku, licząc od Gdyni Głównej. Dodam, że przez Tunel przejechaliśmy nad ranem w całkowitych ciemnościach, podobnie zresztą jak w roku ubiegłym. Ale radość była.
Więcej czasu zmitrężyłem nad zagadką Tarnowa. Wyszukiwarka połączeń podawała różne odległości od Krakowa, w zależności od dnia i godziny, w których wpisywało się polecenie wyszukania dystansu. Jako punkt odniesienia wziąłem więc ponownie archiwalny rozkład i obliczyłem, że z Gdyni do Krynicy będzie to 952 km. Strona internetowa potwierdziła ten wynik. Jednak w Tarnowie brakowało niekiedy 10 km licząc od Krakowa. Okazuje się, że w niektóre dni (od grudnia ubiegłego roku do marca tego roku) pociągi osobowe z Krakowa jadą tam krótszą trasą przez Płaszów i Podłęże. Nasz pociąg wybrał dłuższy szlak przez Nową Hutę i dopiero wtedy powrócił na trasę Podłęże – Tarnów (tam zresztą chyba wciąż trwa kilkuletnia przebudowa węzła). Znalazłem więc wyjaśnienie.
I już chciałem spocząć na laurach, ale wtedy Piotr zapytał, gdzie podziały się nie istniejące względem starszych rozkładów jazdy dwa kilometry, brakujące do 954, wykazanych na trasie z Gdyni do Krynicy? Zakląłem szpetnie, tak jak nauczył mnie tego Książę Pan z filmu animowanego i oddałem się kolejnym poszukiwaniom. W ich efekcie ustaliłem, że w roku 1987 podczas elektryfikacji linii w Krynicy zmieniono profil jej końcowego odcinka, a potem zlikwidowano leżący w jego obrębie przystanek Krynica Wieś. Chyba mi się udało. Proszę o wybaczenie, że tyle to trwało, ale mam słaby wzrok, toteż z północy niewyraźnie widzę trasy kolejowe w Polsce południowej. Poza tym jak na dotąd końcowe odcinki naszych wypraw przemierzaliśmy w ciemnościach i w dodatku nad ranem, czyli w takich okolicznościach przyrody, gdy człowiek jest niezbyt spostrzegawczy. I to by było tym razem na tyle.
PS Cały kilometraż poniżej jako załącznik
TLK „Witkacy” 2018
Gdynia Główna 844 0 km
Gdańsk Wrzeszcz 903 17 km
Gdańsk Główny 914 21 km
Tczew 935 53 km
Laskowice Pomorskie 1027 129 km
Bydgoszcz Główna 1126 181 km
Bydgoszcz Leśna1132 185 km
Bydgoszcz Wschód 1136 189 km
Solec Kujawski 1146 203 km
Toruń Główny 1206 233 km
Aleksandrów Kujawski 1220 250 km
Kutno 1330 342 km
Łęczyca 1358 367 km
Zgierz Kontrewers 1431 392 km
Zgierz 400 km
Łódź Widzew 1444 425 km
Tomaszów Mazowiecki 1514 473 km
(Redzice)
Opoczno Południe 1540 515 km
Kraków Główny 1711 686 km
Sucha Beskidzka Zamek 1825 754 km
Maków Podhalański 1831 762 km
Rabka-Zdrój 1923 791 km
Nowy Targ 1954 816 km
Poronin 2047 831 km
Zakopane przyjazd 2016 837 km
TLK „Karpaty” 2019
Gdynia Główna 0 km odjazd 1826
Sopot 9 km
Gdańsk Oliwa 12 km
Gdańsk Wrzeszcz 17 km
Gdańsk Główny 21 km
Tczew 53 km odjazd 1913
Malbork 72 km
Prabuty107 km
Iława Główna 141 km
Działdowo 201 km
Mława 219 km
Ciechanów 251 km
Modlin 305 km
Nowy Dwór Mazowiecki 309 km
Legionowo 328 km
Warszawa Wschodnia 349 km
Warszawa Centralna 354 km
Warszawa Zachodnia 358 km
Skierniewice 420 km
Koluszki 460 km
Piotrków Trybunalski 499 km
Radomsko 544 km
Częstochowa 584 km
Koniecpol 630 km
Kraków Główny 732 km
Bochnia 770 km
Brzesko Okocim 783 km
Tarnów 810 (800) km
Tuchów 831 km
Bogoniowice Ciężkowice 846 km
Bobowa Miasto 859 km
Stróże 867 km
Grybów 871 km
Nowy Sącz 898 km
Stary Sącz 905 km
Rytro 914 km
Piwniczna-Zdrój 920 km
Łomnica-Zdrój 924 km
Wierchomla Wielka 928 km
Żegiestów-Zdrój 937 km
Muszyna 948 km
Muszyna-Zdrój 950 km
Krynica-Zdrój 959 km
(dawniej Krynica Wieś 962 km)